Let op!

Let op!
De uitgewerkte opdrachten van beeldend, drama, muziek en de feedback staan onder de verschillende pagina’s.
Bij de labels zijn alleen afbeeldingen te vinden, dus niet de hele opdracht.

Dit ben ik!

Dit ben ik!
Ik ben Iris Wessels. Ik ben 17 jaar en studeer Pabo in Amersfoort aan de HU. Ik heb mijn Havo diploma aan het Erfgooiers College in Huizen gehaald. Mijn hobby's zijn zingen, tekenen en varen.

Beeldende vorming
Op mijn middelbare school heb ik het vak Kunst gehad. Hier heb ik met verschillende materialen, zoals verf, houtskool, krijt en inkt gewerkt. Ook heb ik kunstgeschiedenis gehad, van de Renaissance tot de verschillende kunststromingen in de 20ste eeuw.

Drama
Op mijn basisschool heb ik
meegedaan aan de eindmusical van groep 8. Hierin speelde ik een kleine rol. Ik vond dit niet erg, omdat ik het eng vond om voor een publiek te staan. Op de middelbare school heb ik het vak drama gehad. In deze lessen herwon ik een beetje mijn zelfvertrouwen, maar durfde nog niet voor de klas een opdracht te presenteren. De laatste jaren heb ik mijn zelfvertrouwen ontwikkeld en daarmee mijn kijk tegen het vak drama. Toen ik op de Pabo te horen kreeg dat we drama kregen als vak, vond ik dit super leuk en had gelijk zin in deze lessen.

Muziek
Met muziek heb ik meer dan met de andere twee vakken.
Ik zing al heel lang en heb nu bijna vijf jaar zangles. Ook heb ik een paar keer per jaar een optreden. Muziek speelt een grote rol in mijn leven, het helpt me ontspannen, mijn zelfvertrouwen op te bouwen en natuurlijk vind ik het leuk om
naar muziek te luisteren.

Beeldend

Voorbereidende opdracht 'Herfstsfeer'


Ga jij wel eens naar een stadspark?
Ja, ik ga vaak naar het bos rondom kasteel Groeneveld.

Wat doe je daar meestal?
Ik loop daar met de hond en ging er vroeger altijd kastanjes en blaadjes zoeken voor een herfststukje.

Heb je ooit een heel bijzonder park gezien?
Nee, ik ben alleen naar het bos rond kasteel Groeneveld geweest.

Hoe zou dat park er in de herfst uitzien?
De bomen met allemaal rood, oranje en geel gekleurde blaadjes. De grond is vaak al bedekt met blaadjes en ligt ook vol met kastanjes, beukennootjes en takjes.









Eindproduct en reflectie op de beeldende opdracht van Herfstsfeer



component
beschrijving
 
 
 
 
 
betekenis
Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.
Vroeger heb ik vaak in het bos bij kasteel Groeneveld gewandeld en kastanjes gezocht. Ik vond het altijd erg leuk en dacht meteen aan deze herinnering. Ook herinner ik me dat ik het altijd leuk vond om tussen de gekleurde bladeren rond te lopen en deze te verzamelen.
 
 
 
 
 
vorm

 
Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).
 
Ik heb de volgende beeldaspecten gebruikt:
Diepte suggestie; de bomen op de voorgrond zijn groter en breder dan die op de achtergrond.
Overlapping; het stenen muurtje overlapt de struik die erachter zit en de struik overlapt weer een deel van de bomen.
Afsnijding; de boom op de voorgrond is af ‘afgesneden’, dit geeft een ruimtelijk effect aan de tekening (alsof het beeld buiten de kaders gewoon doorloopt)
 
 
 
 
 
materie
Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja waarom?

Ik heb gebruik gemaakt van potlood, verf (rood, geel, wit, zwart en bruin), kwasten, papier, water en een palet.
Ik vond het leuk om met verf bezig te zijn en de verschillende kleuren te mengen.  
 
 
 
 
 
beschouwing

 

Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet. 
 Het schilderij hiernaast heb ik gebruikt als mijn inspiratiebron. Van dit schilderij heb ik de techniek (van het pointillisme) overgenomen. In dit schilderij zie je heel goed een diepte suggestie, door de overlapping van de bomen en het aflopen van het pad.



daarnaast heb ik het plaatje hierboven gebruikt als inspiratie voor mijn diagonale compositie.
 
 
 
 
 
 werkwijze
 
Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
Ik heb al eerder met dit materiaal en met deze techniek gewerkt. Ik had kunst op de middelbare school en hier hebben we veel geschilderd.
 
 
 
 
 
 onderzoek






Eerst heb ik met potlood een schets gemaakt (afbeelding 1). Daarna heb ik de kleuren op mijn palet gedaan en ben ik begonnen met mengen (afbeelding 2). Toen heb ik de muur, de struiken en de bomen geschilderd (afbeelding 3 en 4). In de les kreeg ik het niet af, dus heb ik in een atelier uur mijn tekening afgemaakt (afbeelding 5 en 6).
 







 

 
 
 
 
 
eindoordeel: 
 
 wat vind je geslaagd? leg uit.
 Ik vind geslaagd dat de diagonale compositie goed zichtbaar is en dat de kleuren van de gevallen bladeren op de grond een mooie overloop hebben van kleur.
 wat kon beter? waarom?





Wat beter kon zijn de kleuren van de bladeren. In plaats van groen, had ik ze beter geel of oranje kunnen schilderen. Dit omdat de tekening een herfstsfeer moest hebben en niet een zomersfeer. Ook had de tekening iets meer details mogen hebben. Bijvoorbeeld in de bomen.



Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt als inspiratiebron. Geef van minimaal één door jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.

 

beeld
functie(s)
beschrijving
Dit schilderij geeft suggestie van diepte door middel van overlapping en afsnijding.
Door de boom aan de linkerkant groter af te beelden dan de bomen aan de linkerkant (die iets verder weg staan) suggereert men diepte. Ook door het aflopende pad en de vervaging van kleur naar de achtergrond suggereert men diepte.


Voorbereidende opdracht 'Feestportret'


Wanneer feest ik?
Ik feest als ik dans op muziek in een kroeg of een verjaardag vier.

Wat was mijn laatste grote feest?
Toen mijn vriendin een paar maanden geleden 18 werd gaf zij een groot feest.

Wat was daar leuk aan?
Het was erg gezellig en er werd goede muziek gedraaid.

Welke attributen kun je inzetten om dat feestgevoel opnieuw op te wekken?
Muziek, slingers, vlaggetjes en ballonnen.

1. laag of hoog standpunt, ooghoogte

 
2. gezicht met achtergrond, het hele gezicht of een gedeelte van het gezicht
 
 
3. het gezicht is realistisch, geschminkt of met fotoshop bewerkt

 
4. kleur, zwart-wit, sepia of ingekleurd

5. Achtergrond is druk, rustig of geen achtergrond te zien



Eindproduct en reflectie op de beeldende opdracht van Feestportret

Deze opdracht heb ik samen met Quirine Erftemeijer gemaakt.


 component
 beschrijving
1
2
3
4
5
 betekenis
 Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.
 Ik moest gelijk aan een verjaardag denken. Hoe een kamer versierd werd met slingers en de jarige een feestmuts droeg.
 
 
 
 
 
 vorm
(filmpje staat boven de reflectie)
 Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien?
 Wij hebben zijlicht toegepast in ons werk, omdat tegenlicht de ogen van de kijker vermoeid.
Ook hebben we gekozen voor een horizontale compositie.
 
 
 
 
 
 materie
 Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja waarom?
 We hebben gewerkt met Windows Moviemaker. Voor mij was dit nieuw. In het filmpje hebben we gebruik gemaakt van een roze haarelastiek, een ballon en een cocktailparapluutje.
 
 
 
 
 
 beschouwing
 Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet.
 Voor inspiratiebeelden zie voorbereidende opdracht. Wij hadden zelf feest artikelen meegenomen en hiermee een uitgangspunt gekozen.
 
 
 
 
 
 werkwijze
 Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
 Deze techniek was nieuw voor mij. Het werken met Moviemaker was makkelijk om in te werken, nadat ik uitleg had gekregen. ik vond het lastig om muziek te vinden en in te voegen bij het filmpje.
 
 
 
 
 
 onderzoek
 Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit proces meegenomen?
 Eerst hebben we uitgezocht welke voorwerpen we gingen gebruiken. Daarna hebben we bedacht hoe het filmpje eruit moest zien en wat we moesten doen. Toen zijn we gaan fotograferen. Bij een ICT les hebben we de foto's in Moviemaker gezet en een filmpje gemaakt.
 
 
 
 
 
eindoordeel:
 
 Wat vind je geslaagd? Leg uit.
  Ik vind dat het eindproduct erg geslaagd is. Het was leuk om nieuwe technieken te ontdekken.
 Wat kon beter? Waarom?
 Misschien had het filmpje langer kunnen duren.
 

Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt als inspiratiebron. Geef van minimaal één door jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.

 

 beeld
 functie(s)
 beschrijving
 
 Deze foto geeft het zijlicht, dat in dit geval van rechts komt, goed weer.
      Door zijlicht van de rechterkant, ontstaat er schaduw aan de linkerkant van de hond. Dit geeft ook een mooie overgang van kleur in het beeld.

 

 

Voorbereidende opdracht 'Narren, zotten en dwazen'


Weet jij wat de woorden narren, zotten en dwazen betekenen?
Narren, zotten en dwazen zijn mensen die gek doen, vaak voor aandacht of amusement.

Verkleed jij je wel eens?
Ik verkleed me niet meer. Ik heb wel elk jaar met carnaval meegedaan toen ik jonger was.

Heb je zelf wel eens met carnaval meegedaan?
Ja, toen ik nog op de basisschool zat. We vierden dan eerst op de basisschool carnaval en het weekend erna het Kindercarnaval van de stad.

Hoe was je verkleed?
In het begin verkleedde ik me als bruid of prinses. Later steeds als heks of tovenaar. Ook ben ik een keer een indiaan geweest.

Of heb je ooit meegedaan aan een dans / toneelvoorstelling?
Ik heb in groep 8 een musical gespeeld.

Wat waren de kenmerken van dit personage?
Ik speelde een cameravrouw en moest de hele tijd rondlopen of op de rand van het podium zitten. Een groot kenmerk was dat ik overal met mijn neus op moest zitten en erg nieuwsgierig was.

 
 
 
 
 
 

Proces- en eindproduct Narren, zotten en dwazen

 
 




Voorbereidende opdracht 'Bozbezbozzel'


Welke krachten heeft een mythologisch dier?
Het kan vliegen en vuurspuwen.

Hoe zou dat dier eruit zien?
Het dier zou enorme vleugels hebben en een schubachtige huid.


 

Proces- en eindproduct van de beeldende opdracht van Bozbezbozzel






Voorbereidende opdracht ‘monument der wachtende’
 
 

Welke houding heb je?
Ik zit op een bankje of leun ergens tegenaan op het perron.

 
Heb je haast?
Ik heb geen haast, omdat ik aan de situatie niks aan kan veranderen.

 
Heb je nog veel tijd?
Nee, school begint op een vast tijdstip.

Eindproduct en reflectie op de beeldende opdracht Monument der wachtende


 
 


 
component
beschrijving
1
2
3
4
5
betekenis
Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.
Ik moest denken aan hoe ik elke ochtend op de trein sta te wachten. Ook hoe vervelend het is dat de trein vertraging oploopt.
 
 
 
 
 
vorm
zie bovenstaande afbeeldingen
Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).
Ik heb het beeldaspect vorm toegepast. Vooral heb ik me geïnspireerd door het menselijk lichaam. Ik heb geen details gebruikt voor bijvoorbeeld het gezicht.
 
 
 
 
 
materie
Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja waarom?
Klei
Satéprikker
Het was wennen om met klei te werken. Ik was vergeten steeds tussendoor water toe te voegen aan de klei en dit ging al snel fout. De tweede keer ging het wel goed.
 
 
 
 
 
beschouwing
Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel detailfoto’s toevoegen).
Eerst heb ik met houtskool schetsen gemaakt. Daarna heb ik met een beeld in mijn hoofd de klei geboetseerd.
 
 
 
 
 
werkwijze
Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
Ik had vroeger wel eens met klei gewerkt, maar nooit met een specifieke opdracht. Het was lastig dat het beeld opgebouwd moest worden vanuit één blok klei, in plaats van het aan elkaar plakken van onderdelen.
 
 
 
 
 
onderzoek
Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit proces meegenomen?
Eerst heb ik schetsen gemaakt met houtskool. Daarna begon ik met klei een wachtende houding te boetseren. Halverwege de les hoorde ik dat je beeld een emotie moet uitstralen, dus daarom heb ik een tweede beeldje gemaakt. Ik heb dus twee eindproducten bij deze opdracht.


 



 
 
 
 
 
eindoordeel:
 
Wat vind je geslaagd? Leg uit.
Ik vind de emotie van het tweede beeldje redelijk geslaagd. Ik heb geprobeerd emotie aan het beeld toe te voegen door middel van de opgetrokken benen en het kleine ingedoken lichaam.
Wat kon beter? Waarom?
 
Van het eerste beeldje zou ik de afmetingen willen verbeteren, omdat deze niet kloppen met de rest van het lichaam. Van het tweede beeldje zou ik de breedte van de nek willen verbeteren. Deze is te breed en ook het hoofd is te groot in vergelijking met het lichaam.
 


Voorbereidende opdracht ‘Jan en de Jugendstilposter’


 
Ken jij producten die gemaakt zijn in de stijl van de Jugendstil?
Ja, ik ken het Casa Batlló in Barcelona. Hier heb ik voor Kunst op de middelbare school een werkstuk gemaakt. De Jugendstil zie je hier terug, omdat er geen hoek in dit huis te vinden is.

 
Wat vind je kenmerkend aan de stijl?
Kenmerkend zijn de organische vormen die geïnspireerd zijn vanuit de natuur.

 
Voor welk product of evenement zou jij een poster willen maken?
Ik zou voor een muziekfestival kiezen.

 

 
 
 
 
 
 
 
 

 

Eindproduct en reflectie op de beeldende opdracht van Jan en de Jugenstilposter
 




component
beschrijving
1
2
3
4
5
betekenis
Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.
Ik moest gelijk aan het vak Kunst denken, dat ik op de middelbare school heb gehad. Het eerste beeld dat in me op kwam was het bekende affiche van de Delftsche slaolie.
 
 
 
 
 
vorm
zie bovenstaande afbeelding
Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).
 Ik heb kleur toegepast in verschillende lagen. Eerst de achtergrond met licht blauw, toen de lijnen van de notenbalk. Ook heb ik van een horizontale compositie gebruik gemaakt.
 
 
 
 
 
materie
Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja waarom?
Potlood
Pastelkrijt
Ik vond het leuk om met pastelkrijt te werken. Al eerder heb ik met dit materiaal gewerkt. Wat is lastig vond van pastelkrijt is dat het bijna geen strakke lijnen kan maken en dat het als het afgegeven heeft op je hand, je afdrukken op je papier krijgt.
 
 
 
 
 
beschouwing
Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel detailfoto’s toevoegen).
Ik heb me laten inspireren door afbeeldingen uit de kunststroming van de Jugendstil. Toen ben ik verder gaan zoeken, omdat ik iets met muziek wilde doen. 
 
 
 
 
 
werkwijze
Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
Ik heb al eerder met pastelkrijt gewerkt. Wat is lastig vond van pastelkrijt is dat het bijna geen strakke lijnen kan maken en dat het als het afgegeven heeft op je hand, je afdrukken op je papier krijgt. Ook moest ik erom denken dat ik mijn handen af en toe af moest vegen, anders liepen de kleuren door elkaar.
 
 
 
 
 
onderzoek
Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit proces meegenomen?
Eerst heb ik met potlood de tekening in grote lijnen op papier gezet. Daarna heb ik nagedacht over de kleuren die ik ging gebruiken. Toen ben ik begonnen met de achtergrond. Als laatste gaf ik de tekening kleur.




 
 
 
 
 
 
eindoordeel:
 
Wat vind je geslaagd? Leg uit.
Ik vind de letters redelijk geslaagd. De overloop van kleur en de overloop van licht naar donker vind ik goed gelukt.
Wat kon beter? Waarom?
Ik kon de eenheid in mijn tekening verbeteren. Alle onderdelen staan nog te los van elkaar en vormen gen eenheid. Ook had ik de muzieknoten graag iets groter gezien en misschien een andere kleur, da vallen ze meer op.
 
 

 
Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt als inspiratiebron. Geef van minimaal één door jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.

 
 

beeld
functie(s)
beschrijving
 
Dit affiche was het eerste ontwerp van de Jugendstil.
Door de vloeiende overgang van de haren van de vrouwen, lijkt het alsof er slaolie door het beeld gegoten is. Deze organische vormen zijn typerend voor de Jugendstil.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten