Voorbereidende opdracht 'Herfstsfeer'
Ga jij wel eens naar een stadspark?
Ja, ik ga vaak naar het bos rondom kasteel Groeneveld.
Wat doe je daar meestal?
Ik loop daar met de hond en ging er vroeger altijd kastanjes en blaadjes zoeken voor een herfststukje.
Heb je ooit een heel bijzonder park gezien?
Nee, ik ben alleen naar het bos rond kasteel Groeneveld geweest.
Hoe zou dat park er in de herfst uitzien?
De bomen met allemaal rood, oranje en geel gekleurde blaadjes. De grond is vaak al bedekt met blaadjes en ligt ook vol met kastanjes, beukennootjes en takjes. Eindproduct en reflectie op de beeldende opdracht van Herfstsfeer
Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt
als inspiratiebron. Geef van minimaal één door
jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.
beeld
|
functie(s)
|
beschrijving
|
Dit
schilderij geeft suggestie van diepte door middel van overlapping en
afsnijding.
|
Door de
boom aan de linkerkant groter af te beelden dan de bomen aan de linkerkant
(die iets verder weg staan) suggereert men diepte. Ook door het aflopende pad
en de vervaging van kleur naar de achtergrond suggereert men diepte.
|
Voorbereidende opdracht 'Feestportret'
Wanneer feest ik?
Ik feest als ik dans op muziek in een kroeg of een verjaardag vier.
Ik feest als ik dans op muziek in een kroeg of een verjaardag vier.
Wat was mijn laatste grote feest?
Toen mijn vriendin een paar maanden geleden 18
werd gaf zij een groot feest.
Wat was daar leuk aan?
Het was erg gezellig en er werd goede muziek
gedraaid.
Welke attributen kun je inzetten om dat feestgevoel
opnieuw op te wekken?
Muziek, slingers, vlaggetjes en ballonnen. 1. laag of hoog standpunt, ooghoogte
2. gezicht met achtergrond, het hele gezicht of een gedeelte van het gezicht
3. het gezicht is realistisch, geschminkt of met fotoshop bewerkt
4. kleur, zwart-wit, sepia of ingekleurd
5. Achtergrond is druk, rustig of geen achtergrond
te zien
Eindproduct en reflectie op de beeldende opdracht van Feestportret
component
|
beschrijving
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
betekenis
|
Geef
aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel
daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.
|
|||||
vorm
(filmpje staat boven de reflectie) |
Leg
aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar
in het werk is dat goed te zien?
Wij hebben zijlicht toegepast in ons werk, omdat tegenlicht de ogen van de kijker vermoeid. Ook hebben we gekozen voor een horizontale compositie. |
|||||
materie
|
Met
welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal?
Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja
waarom?
|
|||||
beschouwing
|
Welke
beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke
beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke
voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en
de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet.
Voor inspiratiebeelden zie voorbereidende opdracht. Wij hadden zelf feest artikelen meegenomen en hiermee een uitgangspunt gekozen. |
|||||
werkwijze
|
Had
je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je
daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
|
|||||
onderzoek
|
Beschrijf
en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke
keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit
proces meegenomen?
|
|||||
eindoordeel:
|
||||||
Wat vind
je geslaagd? Leg uit.
|
||||||
Wat kon
beter? Waarom?
|
Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt
als inspiratiebron. Geef van minimaal één door
jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.
beeld
|
functie(s)
|
beschrijving
|
|
Voorbereidende opdracht 'Narren, zotten en dwazen'
Weet jij wat de woorden narren, zotten en dwazen
betekenen?
Narren, zotten en dwazen zijn mensen die gek
doen, vaak voor aandacht of amusement.
Verkleed jij je wel eens?
Ik verkleed me niet meer. Ik heb wel elk jaar
met carnaval meegedaan toen ik jonger was.
Heb je zelf wel eens met carnaval meegedaan?
Ja, toen ik nog op de basisschool zat. We
vierden dan eerst op de basisschool carnaval en het weekend erna het
Kindercarnaval van de stad.
Hoe was je verkleed?
In het begin verkleedde ik me als bruid of
prinses. Later steeds als heks of tovenaar. Ook ben ik een keer een indiaan
geweest.
Of heb je ooit meegedaan aan een dans /
toneelvoorstelling?
Ik heb in groep 8 een musical gespeeld.
Wat waren de kenmerken van dit personage?
Ik speelde een cameravrouw en moest de hele tijd
rondlopen of op de rand van het podium zitten. Een groot kenmerk was dat ik
overal met mijn neus op moest zitten en erg nieuwsgierig was. Proces- en eindproduct Narren, zotten en dwazen
Voorbereidende opdracht 'Bozbezbozzel'
Welke krachten heeft een mythologisch dier?
Het kan vliegen en vuurspuwen.
Hoe zou dat dier eruit zien?
Het dier zou enorme vleugels hebben en een schubachtige huid.
Het dier zou enorme vleugels hebben en een schubachtige huid.
Proces- en eindproduct van de beeldende opdracht van Bozbezbozzel
Voorbereidende opdracht ‘monument der wachtende’
Welke houding heb je?
Ik zit op een bankje of leun ergens tegenaan op
het perron.
Heb je haast?
Ik heb geen haast, omdat ik aan de situatie niks
aan kan veranderen.
Heb je nog veel tijd?
Nee, school begint op een vast tijdstip. Eindproduct en reflectie op de beeldende opdracht Monument der wachtende
component
|
beschrijving
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
betekenis
|
Geef
aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel
daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.
Ik moest
denken aan hoe ik elke ochtend op de trein sta te wachten. Ook hoe vervelend
het is dat de trein vertraging oploopt.
|
|||||
vorm
zie bovenstaande afbeeldingen
|
Leg
aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar
in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).
Ik heb het
beeldaspect vorm toegepast. Vooral heb ik me geïnspireerd door het menselijk
lichaam. Ik heb geen details gebruikt voor bijvoorbeeld het gezicht.
|
|||||
materie
|
Met
welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal?
Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja
waarom?
Klei
Satéprikker
Het was
wennen om met klei te werken. Ik was vergeten steeds tussendoor water toe te
voegen aan de klei en dit ging al snel fout. De tweede keer ging het wel
goed.
|
|||||
beschouwing
|
Welke
beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke
beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke
voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en
de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel
detailfoto’s toevoegen).
Eerst heb
ik met houtskool schetsen gemaakt. Daarna heb ik met een beeld in mijn hoofd
de klei geboetseerd.
|
|||||
werkwijze
|
Had
je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je
daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
Ik had
vroeger wel eens met klei gewerkt, maar nooit met een specifieke opdracht. Het
was lastig dat het beeld opgebouwd moest worden vanuit één blok klei, in
plaats van het aan elkaar plakken van onderdelen.
|
|||||
onderzoek
|
Beschrijf
en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke
keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit
proces meegenomen?
|
|||||
eindoordeel:
|
||||||
Wat vind
je geslaagd? Leg uit.
|
Ik vind de
emotie van het tweede beeldje redelijk geslaagd. Ik heb geprobeerd emotie aan
het beeld toe te voegen door middel van de opgetrokken benen en het kleine
ingedoken lichaam.
|
|||||
Wat kon
beter? Waarom?
|
Van het
eerste beeldje zou ik de afmetingen willen verbeteren, omdat deze niet
kloppen met de rest van het lichaam. Van het tweede beeldje zou ik de breedte
van de nek willen verbeteren. Deze is te breed en ook het hoofd is te groot
in vergelijking met het lichaam.
|
Voorbereidende opdracht ‘Jan en de Jugendstilposter’
Ken jij producten die gemaakt zijn in de stijl van de Jugendstil?
Ja, ik ken het Casa Batlló in Barcelona. Hier heb
ik voor Kunst op de middelbare school een werkstuk gemaakt. De Jugendstil zie
je hier terug, omdat er geen hoek in dit huis te vinden is.
Wat vind je kenmerkend aan de stijl?
Kenmerkend zijn de organische vormen die
geïnspireerd zijn vanuit de natuur.
Voor welk product of evenement zou jij een poster willen
maken?
Ik zou
voor een muziekfestival kiezen.
Eindproduct en reflectie op de beeldende opdracht van Jan en de Jugenstilposter
component
|
beschrijving
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
betekenis
|
Geef
aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel
daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.
Ik moest
gelijk aan het vak Kunst denken, dat ik op de middelbare school heb gehad.
Het eerste beeld dat in me op kwam was het bekende affiche van de Delftsche
slaolie.
|
|||||
vorm
zie bovenstaande afbeelding
|
Leg
aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar
in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).
|
|||||
materie
|
Met
welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal?
Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja
waarom?
Potlood
Pastelkrijt
Ik vond
het leuk om met pastelkrijt te werken. Al eerder heb ik met dit materiaal
gewerkt. Wat is lastig vond van pastelkrijt is dat het bijna geen strakke
lijnen kan maken en dat het als het afgegeven heeft op je hand, je afdrukken
op je papier krijgt.
|
|||||
beschouwing
|
Welke
beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke
beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden
hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de
techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel
detailfoto’s toevoegen).
Ik heb me
laten inspireren door afbeeldingen uit de kunststroming van de Jugendstil.
Toen ben ik verder gaan zoeken, omdat ik iets met muziek wilde doen.
|
|||||
werkwijze
|
Had
je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je
daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
Ik heb al
eerder met pastelkrijt gewerkt. Wat is lastig vond van pastelkrijt is dat het
bijna geen strakke lijnen kan maken en dat het als het afgegeven heeft op je
hand, je afdrukken op je papier krijgt. Ook moest ik erom denken dat ik mijn
handen af en toe af moest vegen, anders liepen de kleuren door elkaar.
|
|||||
onderzoek
|
Beschrijf
en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke
keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit
proces meegenomen?
|
|||||
eindoordeel:
|
||||||
Wat vind
je geslaagd? Leg uit.
|
Ik vind de
letters redelijk geslaagd. De overloop van kleur en de overloop van licht
naar donker vind ik goed gelukt.
|
|||||
Wat kon
beter? Waarom?
|
Ik kon de
eenheid in mijn tekening verbeteren. Alle onderdelen staan nog te los van
elkaar en vormen gen eenheid. Ook had ik de muzieknoten graag iets groter
gezien en misschien een andere kleur, da vallen ze meer op.
|
Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt
als inspiratiebron. Geef van minimaal één door
jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.
beeld
|
functie(s)
|
beschrijving
|
Dit
affiche was het eerste ontwerp van de Jugendstil.
|
Door de
vloeiende overgang van de haren van de vrouwen, lijkt het alsof er slaolie
door het beeld gegoten is. Deze organische vormen zijn typerend voor de
Jugendstil.
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten