Let op!

Let op!
De uitgewerkte opdrachten van beeldend, drama, muziek en de feedback staan onder de verschillende pagina’s.
Bij de labels zijn alleen afbeeldingen te vinden, dus niet de hele opdracht.

Dit ben ik!

Dit ben ik!
Ik ben Iris Wessels. Ik ben 17 jaar en studeer Pabo in Amersfoort aan de HU. Ik heb mijn Havo diploma aan het Erfgooiers College in Huizen gehaald. Mijn hobby's zijn zingen, tekenen en varen.

Beeldende vorming
Op mijn middelbare school heb ik het vak Kunst gehad. Hier heb ik met verschillende materialen, zoals verf, houtskool, krijt en inkt gewerkt. Ook heb ik kunstgeschiedenis gehad, van de Renaissance tot de verschillende kunststromingen in de 20ste eeuw.

Drama
Op mijn basisschool heb ik
meegedaan aan de eindmusical van groep 8. Hierin speelde ik een kleine rol. Ik vond dit niet erg, omdat ik het eng vond om voor een publiek te staan. Op de middelbare school heb ik het vak drama gehad. In deze lessen herwon ik een beetje mijn zelfvertrouwen, maar durfde nog niet voor de klas een opdracht te presenteren. De laatste jaren heb ik mijn zelfvertrouwen ontwikkeld en daarmee mijn kijk tegen het vak drama. Toen ik op de Pabo te horen kreeg dat we drama kregen als vak, vond ik dit super leuk en had gelijk zin in deze lessen.

Muziek
Met muziek heb ik meer dan met de andere twee vakken.
Ik zing al heel lang en heb nu bijna vijf jaar zangles. Ook heb ik een paar keer per jaar een optreden. Muziek speelt een grote rol in mijn leven, het helpt me ontspannen, mijn zelfvertrouwen op te bouwen en natuurlijk vind ik het leuk om
naar muziek te luisteren.

Drama

Boekopdracht



Boek: Heksje Lilly geeft een feestje

Inhoud: heksje Lilly geeft een verjaardagsfeestje voor haar broertje Leon. Haar ouders zijn er niet, dus past tante Ellie op. Tante Ellie is best streng, dus tovert Lilly haar in slaap om haar broertje alsnog een leuk feestje te geven.

The phrase that pays: soms moeten regels gebroken worden om het gezellig te hebben.

Droom: Lilly wil een spetterend verjaardagsfeestje  geven voor haar broertje Leon.

 

Ik heb dit boek gekozen, omdat groep 345 mijn stageklas is.


 

Filmpje uitleg combinatiespel

 
Hier ons filmpje van drama



Reflectie op ons eigen instructiefilmpje

 

De functie van theater en dans binnen de samenleving

In de samenleving zijn verschillende functies van theater en dans aanwezig. Een van deze functies is natuurlijk het ontspannen. Mensen dansen of doen aan theater voor de ontspanning en om even weg te zijn uit de dagelijkse sleur. Andere mensen vinden het leuk om een publiek te vermaken en een performance neer te zetten. Men vindt het ook leuk om naar een musical of een theatervoorstelling te gaan. In Nederland draait op dit moment de musical  ‘Soldaat van Oranje’ al vier jaar in de theaters. Deze musical is steeds verlengd, omdat de zalen elke keer weer uitverkocht waren en de vraag naar kaarten steeds maar bleef groeien. Dit laat onder andere zien dat Nederlanders van het theater houden.

 

Mijn eigen drama

Voor mij betekende drama niet zo veel. Ik stond niet graag voor een publiek, behalve als ik zelf zong. In groep 8 heb ik meegedaan met de eindmusical. Ik had een kleine rol, waar ik tevreden mee was en zong alle liedjes mee. Op de middelbare school heb ik het vak drama gehad, maar dit vond ik niet zo leuk. Zelf vind ik het altijd leuk om naar een voorstelling te gaan. Ik ga dan ook regelmatig naar het theater met vrienden of familie.

 

Mijn visie

Ik heb mijn visie ten opzichte van drama de laatste jaren erg sterk ontwikkeld. Ik heb mezelf ontwikkeld. Eerst durfde ik niet zo goed voor de hele klas iets uit te beelden, maar na een paar jaar en een hoop oefenen durf ik nu voor een klas te staan en dingen uitbeelden of zingen.

 

Reflectie op ons filmpje

ik vind dat ons instructiefilmpje er goed uitziet. We hebben door middel van voorbeelden alles met een heldere structuur uitgelegd. Tussendoor hebben we voorbeelden uitgebeeld die terug kwamen op het stukje dat de verteller vertelde. Tijdens de laatste bijeenkomst van drama hebben wij de feedback gekregen dat we moesten blijven bewegen bij de tekst. Dit hebben wij zo goed mogelijk geprobeerd te doen. Vandaar dat ons instructiefilmpje langer duurt dan de aangegeven tijd. We wilden het bewerken tot een korter filmpje, maar dan zouden belangrijke dingen weglaten moeten worden. Dit wilden we niet en hebben dus een instructiefilmpje van bijna tien minuten. Doordat we zo veel bewegen, blijft de aandacht bij het filmpje. Ondanks de lengte van het instructiefilmpje.

 

Reflectie op de samenwerking

Ik zat in een groepje met Leroy, Boaz, Quirine, Ursula en Danelle. Ik vind dat de samenwerking redelijk goed is gegaan. Toen we te horen kregen wat onze werkvorm was, zijn we gelijk bij elkaar gaan zitten en had iedereen gelijk al ideeën van hoe het filmpje eruit moest komen te zien. We hadden meteen een goede start, dit vond ik wel prettig. We hebben in de tussentijd veel overlegt over hoe het filmpje eruit moest komen te zien en wat we daarvoor moesten doen als groep.

Voor de derde en laatste dramales moesten we een voorbeeld laten zien van hoe het instructiefilmpje eruit moest komen te zien. Ik heb 45 kaartjes gemaakt en Ursula heeft alle tekst uitgetypt. Vervolgens hebben we de tekst in zes stukken verdeeld. Zodat we ieder een stuk hadden om te vertellen. In de les ging het best goed. De feedback was dat het aan de lange kant was, maar dat maakte niet uit omdat er zoveel vertelt wordt. Ook kregen we mee dat we moesten blijven bewegen op de vertelde tekst.

Na de dramales hebben Quirine en ik het script gemaakt. Dit hebben we aan de hand van de tekst gedaan. Voor mij was dit heel overzichtelijk, omdat er in het kort op stond wie wat wanneer moest doen. Ook stond erop wie moest vertellen en wie moest filmen. We hadden met de hele groep besloten dat iedereen een stukje zou vertellen en iedereen een stukje zou filmen. Ik heb de rekwisieten gemaakt die we nodig hadden voor het filmen.

Toen zijn we gaan filmen. Dit hebben we op school gedaan, dat was voor iedereen het makkelijkste. Ik dacht dat dit uren zou gaan duren. Ik dacht dat het te gezellig zou worden en dat sommigen de concentratie er niet voor hadden, maar alles verliep best snel en iedereen deed serieus mee. Ook het monteren en de afwerking van het filmpje ging snel. Het filmpje stond al redelijk snel op de blog.

Wat ik zelf vond tegenvallen is dat niet iedereen een even groot deel heeft gedaan binnen de groep voor het filmpje. Nu kan dat ook niet altijd, maar sommigen hadden meer zelfinitiatief mogen nemen.
 

filmpje uitleg drama herkansing

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten