Boekopdracht
Boek: Heksje Lilly geeft een feestje
Inhoud: heksje Lilly geeft een verjaardagsfeestje voor
haar broertje Leon. Haar ouders zijn er niet, dus past tante Ellie op. Tante
Ellie is best streng, dus tovert Lilly haar in slaap om haar broertje alsnog
een leuk feestje te geven.
The phrase that pays: soms moeten regels gebroken worden
om het gezellig te hebben.
Droom: Lilly wil een spetterend verjaardagsfeestje geven voor
haar broertje Leon.
Ik heb dit boek gekozen, omdat groep 345 mijn stageklas
is.
Filmpje uitleg combinatiespel
Hier ons filmpje van drama
Reflectie op ons eigen instructiefilmpje
De functie van theater en dans binnen de samenleving
In de samenleving zijn verschillende functies van theater
en dans aanwezig. Een van deze functies is natuurlijk het ontspannen. Mensen dansen
of doen aan theater voor de ontspanning en om even weg te zijn uit de
dagelijkse sleur. Andere mensen vinden het leuk om een publiek te vermaken en
een performance neer te zetten. Men vindt het ook leuk om naar een musical of
een theatervoorstelling te gaan. In Nederland draait op dit moment de musical ‘Soldaat van Oranje’ al vier jaar in de
theaters. Deze musical is steeds verlengd, omdat de zalen elke keer weer
uitverkocht waren en de vraag naar kaarten steeds maar bleef groeien. Dit laat
onder andere zien dat Nederlanders van het theater houden.
Mijn eigen drama
Voor mij betekende drama niet zo veel. Ik stond niet
graag voor een publiek, behalve als ik zelf zong. In groep 8 heb ik meegedaan
met de eindmusical. Ik had een kleine rol, waar ik tevreden mee was en zong
alle liedjes mee. Op de middelbare school heb ik het vak drama gehad, maar dit
vond ik niet zo leuk. Zelf vind ik het altijd leuk om naar een voorstelling te
gaan. Ik ga dan ook regelmatig naar het theater met vrienden of familie.
Mijn visie
Ik heb mijn visie ten opzichte van drama de laatste jaren
erg sterk ontwikkeld. Ik heb mezelf ontwikkeld. Eerst durfde ik niet zo goed
voor de hele klas iets uit te beelden, maar na een paar jaar en een hoop
oefenen durf ik nu voor een klas te staan en dingen uitbeelden of zingen.
Reflectie op ons filmpje
ik vind dat ons instructiefilmpje er goed uitziet. We hebben
door middel van voorbeelden alles met een heldere structuur uitgelegd. Tussendoor
hebben we voorbeelden uitgebeeld die terug kwamen op het stukje dat de
verteller vertelde. Tijdens de laatste bijeenkomst van drama hebben wij de
feedback gekregen dat we moesten blijven bewegen bij de tekst. Dit hebben wij
zo goed mogelijk geprobeerd te doen. Vandaar dat ons instructiefilmpje langer
duurt dan de aangegeven tijd. We wilden het bewerken tot een korter filmpje,
maar dan zouden belangrijke dingen weglaten moeten worden. Dit wilden we niet
en hebben dus een instructiefilmpje van bijna tien minuten. Doordat we zo veel
bewegen, blijft de aandacht bij het filmpje. Ondanks de lengte van het
instructiefilmpje.
Reflectie op de samenwerking
Ik zat in een groepje met Leroy, Boaz, Quirine, Ursula en
Danelle. Ik vind dat de samenwerking redelijk goed is gegaan. Toen we te horen
kregen wat onze werkvorm was, zijn we gelijk bij elkaar gaan zitten en had
iedereen gelijk al ideeën van hoe het filmpje eruit moest komen te zien. We
hadden meteen een goede start, dit vond ik wel prettig. We hebben in de
tussentijd veel overlegt over hoe het filmpje eruit moest komen te zien en wat we
daarvoor moesten doen als groep.
Voor de derde en laatste dramales moesten we een
voorbeeld laten zien van hoe het instructiefilmpje eruit moest komen te zien. Ik
heb 45 kaartjes gemaakt en Ursula heeft alle tekst uitgetypt. Vervolgens hebben
we de tekst in zes stukken verdeeld. Zodat we ieder een stuk hadden om te
vertellen. In de les ging het best goed. De feedback was dat het aan de lange
kant was, maar dat maakte niet uit omdat er zoveel vertelt wordt. Ook kregen we
mee dat we moesten blijven bewegen op de vertelde tekst.
Na de dramales hebben Quirine en ik het script gemaakt. Dit
hebben we aan de hand van de tekst gedaan. Voor mij was dit heel
overzichtelijk, omdat er in het kort op stond wie wat wanneer moest doen. Ook stond
erop wie moest vertellen en wie moest filmen. We hadden met de hele groep
besloten dat iedereen een stukje zou vertellen en iedereen een stukje zou
filmen. Ik heb de rekwisieten gemaakt die we nodig hadden voor het filmen.
Toen zijn we gaan filmen. Dit hebben we op school gedaan,
dat was voor iedereen het makkelijkste. Ik dacht dat dit uren zou gaan duren. Ik
dacht dat het te gezellig zou worden en dat sommigen de concentratie er niet
voor hadden, maar alles verliep best snel en iedereen deed serieus mee. Ook het
monteren en de afwerking van het filmpje ging snel. Het filmpje stond al
redelijk snel op de blog.
Wat ik zelf vond tegenvallen is dat niet iedereen een
even groot deel heeft gedaan binnen de groep voor het filmpje. Nu kan dat ook
niet altijd, maar sommigen hadden meer zelfinitiatief mogen nemen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten