Gegeven feedback
Feedbackformulier beeldend
onderwijs
opdrachtomschrijving:
Herfstsfeer
naam maker:
Quirine Erftemeijer
naam
feedbackgever: Iris Wessels
component
|
beschrijving
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
betekenis
|
Welke
betekenis lees jij af aan het beeld? Komt die betekenis overeen met het
onderwerp uit de opdracht? Vind je de manier waarop het onderwerp is verbeeld
boeiend, verrassend?
Ik zie als
betekenis bij dit schilderij een boom die aan de rand van een dicht bos
staat. Dat zie ik doordat de achtergrond met verschillende kleuren is
geverfd. Dit komt overeen met de opdracht. Ik vind het beeld boeiend, vanwege
de dieptewerking. De boom aan de linkerkant staat voorin het beeld (op de
voorgrond) en een andere boom met struik staan achterin het beeld, met de
bedoeling dat ze verder weg staan. Dit vind ik erg goed gelukt.
|
|||||
vorm
|
Zijn
de beeldaspecten, zoals beschreven in de opdracht, toegepast?
Waar in het werk is dat goed te zien?
Veel beeldaspecten worden
besproken: licht, kleur, compositie en diepte. Het licht is mooi te zien in
de gevallen bladeren voor de struik. Deze zijn iets lichter geschilderd dan
de rest en dit geeft een mooi lichteffect aan het schilderij. Ook kleur is
goed uit de verf gekomen. Dit zie ik in de bomen, die allebei een
verschillende kleur hebben. De compositie is harmonieus en straalt rust uit.
Dit gevoel geeft een bos mij. De diepte is goed gelukt, vooral omdat de boom
aan de linkerkant groter is dan de boom aan de rechterkant.
|
|||||
materie
|
Is
er gewerkt met het materiaal dat in de opdracht is beschreven?
Ja, er is gewerkt met de
materialen die er in de opdracht beschreven staan.
|
|||||
beschouwing
|
Kun
je zien welke beelden gebruikt zijn ter inspiratie? Waar in het beeld of in
het proces zie je dat?
In het schilderij zie je
duidelijk dat de foto’s als inspiratiebron zijn gebruikt. Duidelijk is de
boom met het eekhoorntjesbrood en de struik met de dode boom daarachter.
|
|||||
werkwijze
|
Beschrijf
hoe het materiaal en de techniek is toegepast (bijvoorbeeld: secuur, met
flair, grof, slordig, verfijnd, met veel variatie enz.) Geef ook aan waar je
dat in het beeld goed terugziet.
De techniek is goed toegepast.
Er is met vegen geschilderd, hierdoor wordt het bos op de achtergrond
bewegelijk en krijgen de bomen structuur.
|
|||||
onderzoek
|
Als
je naar het product en het proces kijkt, wat vind je dan van de keuzes die
gemaakt zijn? Welke keuzes vind je boeiend of verrassend? Welke keuzes vind
je alledaags? Leg ook uit waarom.
Er is helaas geen
beeldmateriaal van het proces. Ik vind de keuze voor de kleur van de boom aan
de linkerkant verrassend, omdat ik zelf niet zou hebben gekozen voor een
donkere kleur grijs. Hierdoor kan een boom al gauw dood lijken.
|
|||||
eindoordeel:
|
||||||
tips en tops
|
Geef
tips en tops en beargumenteer ze vanuit bovenstaande beschrijvingen.
Tip: probeer meer structuur aan
te brengen in de bomen en de grond.
Top: de licht inval vanuit de
achtergrond. Ik vind het goed hoe je het licht heb verwerkt op de grond.
|
|||||
Feedbackformulier drama
Feedbackformulier
Instructiefilm BP 1.1.1. Kunstvaardig
Jouw naam is: Iris
Wessels
|
|||||
Ik heb een instructiefilm bekeken met de werkvorm:
|
Dans
|
||||
Deze film is gemaakt door de volgende studenten:
|
Soumaya Ben Haddou, Iris Meijer, Nur Ates, Jessica
Roodbol en Yeliz Yilmaz 1C
|
||||
De film is een goed middel om aankomende
leerkrachten te ondersteunen bij het
aanbieden van een dans werkvorm voor een bovenbouwgroep van 25 – 30
leerlingen
|
Onvoldoende
|
Voldoende
|
Goed
X
|
||
Motivatie:
|
na het
bekijken van dit filmpje kan een aankomend leerkracht de werkvorm dans
uitvoeren.
|
||||
Duidelijk wordt hoe een aankomende leerkracht deze
dans werkvorm aan kan bieden aan een bovenbouw klas van het basisonderwijs:
Een leek zou door de getoonde stappen te volgen tot een dergelijke uitvoering
van de werkvorm moeten kunnen komen
|
Onvoldoende
|
Voldoende
|
Goed
X
|
||
Motivatie:
|
de uitleg is
helder en kort, zodat er geen verwarringen kan ontstaan over de te volgen
stappen.
|
||||
In de film is de onderstaande informatie verwerkt:
|
Onvoldoende
|
Voldoende
X
X
|
Goed
X
X
X
|
||
Motivatie:
|
|||||
In de film is de onderstaande informatie verwerkt
|
Onvoldoende
|
Voldoende
X
|
Goed
X
X
|
||
Motivatie:
|
Er staat niet wie
wat heeft gedaan, maar duidelijk is er één stem te horen tijdens het filmpje.
Zowel de datum als de Hogeschool worden genoemd.
|
||||
Alle deelnemers van een subgroep zijn zichtbaar
aanwezig in de film en spelen een rol.
|
Onvoldoende
|
Voldoende
|
Goed
X
|
||
Motivatie:
|
Iedereen is
duidelijk te zien in het filmpje, al staan sommige op de achtergrond.
|
||||
In de instructiefilm zijn de volgende ‘scenes’ te
herkennen:
Studenten
laten de werkvorm zien, zoals deze na de voorbereiding en oefening, in de
klas uitgevoerd kan worden.
In een
aantal heel korte scenes, laat steeds een detail zien waar je bij de
uitvoering van de werkvorm in een bovenbouwgroep, op moet letten. Zie het
boek ‘Kijk op Spel’ voor deze informatie.
|
Onvoldoende
|
Voldoende
|
Goed
X
X
|
||
Motivatie:
|
Er worden scenes
getoond die zowel de werkvormen als een paar detail scenes weergeven.
|
||||
De film heeft een prettig tempo en is boeiend,
prikkelend voor de doelgroep.
|
Onvoldoende
|
Voldoende
|
Goed
X
|
||
Motivatie:
|
De film duurt niet
te lang en het is wel prettig dat er stukjes worden getoond zonder tekst.
|
||||
Op de instructiefilm heeft de student middels een
quadblogsessie van medestudenten commentaar ontvangen en verwerkt. Het
commentaar wordt geschreven op basis van de bovenstaande punten.
|
Het geeft een prettige structuur als het
beeld stilstaat wanneer er gesproken wordt en dat er niet gesproken wordt als
het beeld beweegt.
|
||||
Motivatie:
|
|||||
De film duurt tussen de 4 en 5 minuten.
|
Ja
|
||||
Feedback muziek, luisteropdracht
De opbouw van de opdracht ziet er goed uit. Je beschrijft
goed hoe de klank tot zijn recht komt en welke rol de trompet speelt, ten
opzichte van het orkest. Het is goed dat je de akkoorden erbij zet, dit geeft
voor jezelf overzicht. De vragen zou ik voor je het fragment gaat afspelen
noemen, zodat de kinderen weten waar ze naar moeten luisteren en daarna met ze
bespreken. Het bewegingsdeel vind ik erg verassend en een mooie afwisseling
voor de hele tijd luisteren. Het is goed dat je de instrumenten op het bord
schrijft en langs loopt. Wat je ook kan doen is de eerste keer de kinderen
laten luisteren en dat zij de instrumenten noemen die in het muziekstuk voorkomen.
Dit gaat meer in op het doel van het herkennen van de verschillende
instrumenten. Zoals je al beschrijft is het handig om het muziekstuk in delen
te luisteren in plaats van in één keer het hele stuk.
Door Iris Wessels
Ontvangen feedback
Feedbackformulier beeldend
onderwijs
opdrachtomschrijving:
Herfstsfeer
naam maker:
Iris Wessels
naam
feedbackgever: Quirine Erftemeijer
component
|
beschrijving
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
betekenis
|
Welke
betekenis lees jij af aan het beeld? Komt die betekenis overeen met het
onderwerp uit de opdracht? Vind je de manier waarop het onderwerp is verbeeld
boeiend, verrassend?
De betekenis die ik bij het
beeld zie is een herfstbos dat steeds meer in de herfstsfeer komt. Dit is te
zien aan het pad dat steeds lichter van kleur wordt. Dit komt overeen met het
onderwerp uit de opdracht. Ik vind de manier waarop het onderwerp verbeeld is
boeiend, omdat het mooi laat zien hoe de herfst ontstaat. Het gaat van vel
rode en oranje kleuren naar geel en dan ‘vallen de blaadjes van de bomen en
dan is er geen kleur meer’. Hier is het water die de kleur rood, oranje en
geel heeft. Dit zie ik als een soort weerspiegeling van de bomen in het
water.
|
|||||
vorm
|
Zijn
de beeldaspecten, zoals beschreven in de opdracht, toegepast?
Waar in het werk is dat goed te zien?
Er zijn beeldaspecten
toegepast. Niet allemaal. Namelijk licht, kleur en ruimte.
Diepte is aangegeven; de grote
van de bomen op de voorgrond en achtergrond. Dit is goed te zien.
Overlapping; dit vind ik niet
zo goed zichtbaar.
Afsnijding; dit is goed te
zien, de bomen worden afgesneden door het einde van het blad.
|
|||||
materie
|
Is
er gewerkt met het materiaal dat in de opdracht is beschreven?
Er is gewerkt met de materialen
die in de opdracht beschreven staan.
|
|||||
beschouwing
|
Kun
je zien welke beelden gebruikt zijn ter inspiratie? Waar in het beeld of in
het proces zie je dat?
Ja, de afbeelding laat zien dat
zij deze als inspiratiebron heeft gebruikt. In het beeld zie je dat aan het
stenen muurtje en aan het riviertje.
|
|||||
werkwijze
|
Beschrijf
hoe het materiaal en de techniek is toegepast (bijvoorbeeld: secuur, met
flair, grof, slordig, verfijnd, met veel variatie enz.) Geef ook aan waar je
dat in het beeld goed terugziet.
Pointillisme is gebruikt. Dit
is een verfijnde stip manier om verf op een papier te krijgen. Er is in
lijnen geschilderd. Eerst een bosje, dan een muurtje, dan gras, dan rivier.
Dit maakt het niet helemaal een geheel. De kleuren zijn niet helemaal realistisch.
Dit hoefde ook niet. Door de felheid van de kleur van de rivier is het
interessant.
|
|||||
onderzoek
|
Als
je naar het product en het proces kijkt, wat vind je dan van de keuzes die
gemaakt zijn? Welke keuzes vind je boeiend of verrassend? Welke keuzes vind
je alledaags? Leg ook uit waarom.
Ik vind de keuze van het
kleurgebruik niet helemaal mijn ding. Dit komt doordat er niet veel
realistische kleuren zijn gebruikt die je in een park meestal ziet. Een
verrassende keuze vind ik de rode, oranje en gele kleuren van de rivier. Hoe
de bomen geschilderd zijn, vind ik alledaags. Dit vind ik omdat jonge
kinderen altijd een boom zo tekenen.
|
|||||
eindoordeel:
|
||||||
tips en tops
|
Geef
tips en tops en beargumenteer ze vanuit bovenstaande beschrijvingen.
Tip: Maak van een schilderij
meer 1 geheel. Dus minder in lijnen schilderen of laat deze goed in elkaar
overlopen.
Top: De uitspringende kleuren
van de rivier, rood, oranje en geel. Dit verwacht je niet bij een rivier.
|
|||||
Feedbackformulier Instructiefilm BP 1.1.1.
Kunstvaardig
Jouw naam is: Soumaya Ben Haddou
|
|||||
Ik heb een instructiefilm bekeken met de
werkvorm:
|
Combinatiespel
|
||||
Deze film is gemaakt door de volgende
studenten:
|
Leroy, Iris W, Quirine, Boaz, Ursula en Danelle (1c)
|
||||
De film is een goed middel om aankomende
leerkrachten te ondersteunen bij het
aanbieden van een drama/dans werkvorm voor een bovenbouwgroep van 25
– 30 leerlingen
|
Onvoldoende
|
Voldoende
|
Goed
|
||
Motivatie:
|
Het
filmpje is erg duidelijk en concreet met voorbeelden uitgelegd.
|
||||
Duidelijk wordt hoe een aankomende leerkracht
deze drama/ dans werkvorm aan kan bieden aan een bovenbouw klas van het
basisonderwijs: Een leek zou door de getoonde stappen te volgen tot een
dergelijke uitvoering van de werkvorm moeten kunnen komen
|
Onvoldoende
|
Voldoende
|
Goed.
|
||
Motivatie:
|
Het
is helder en overzichtelijk.
|
||||
In de film is de onderstaande informatie
verwerkt:
|
Onvoldoende
|
Voldoende
|
goed
|
||
Motivatie:
Redelijk voldoende, ik
miste alleen de bron. Het thema van de Kinderboekenweek moest namelijk in
verwerkt worden.
Maar het ziet er keurig
uit!
|
|||||
In de film is de onderstaande informatie
verwerkt
|
Onvoldoende
|
Voldoende
|
goed
|
||
Motivatie:
Redelijk voldoende,
ik miste alleen het
lesdoel van de film.
|
|||||
Alle deelnemers van een subgroep zijn zichtbaar
aanwezig in de film en spelen een rol.
|
Onvoldoende
|
Voldoende
|
goed
|
||
Motivatie:
|
Alle
studenten zijn zichtbaar aanwezig in de film en spelen daarbij ook een rol.
|
||||
In de instructiefilm zijn de volgende ‘scenes’
te herkennen:
Studenten
laten de werkvorm zien, zoals deze na de voorbereiding en oefening, in de
klas uitgevoerd kan worden. Ja
In een
aantal heel korte scenes, laat steeds een detail zien waar je bij de
uitvoering van de werkvorm in een bovenbouwgroep, op moet letten. Zie het boek
‘Kijk op Spel’ voor deze informatie.
Ja/nee
|
Onvoldoende
|
Voldoende,
de details waar je op moet letten mochten wat uitgebreider zijn.
|
goed
|
||
Motivatie:
|
|||||
De film heeft een prettig tempo en is boeiend,
prikkelend voor de doelgroep.
|
Onvoldoende
|
Voldoende
|
Goed.
Het
is erg afwisselend. En dat maakt het juist leuk om naar te kijken.
|
||
Motivatie:
|
|||||
Op de instructiefilm heeft de student middels
een quadblogsessie van medestudenten commentaar ontvangen en verwerkt. Het
commentaar wordt geschreven op basis van de bovenstaande punten.
|
Het
filmpje ziet er keurig uit. Mijn complimenten.
|
||||
Motivatie:
|
|||||
De film duurt tussen de 4 en 5 minuten.
|
Ja/nee Helaas
duurt de film tien minuten. Dat is wel erg lang.
|
||||
Feedback muziek, luisteropdracht
Voor: Iris Wessels
Je hebt heel goed eerst de delen van jou geluidsfragment uitgelegd en wat er in voorkomt. Goed de stappen gevolgd voor dat stuk. Verder heb je de goede keuze gemaakt in welke domeinen je bij dit fragment gebruikt, de leerlingen zouden dit geweldig vinden. Alleen probeer aan te geven hoe de kinderen toonhoogtes moeten kunnen herkennen, als je dit concreter beschrijft haalt dat veel vraagtekens weg, want kinderen en soms nog gevorderde muzikanten vinden het lastig om de hoogtes te bepalen, daarvoor is absoluut gehoor nodig. Verder ziet het er erg goed uit vooral dat je het creatieve deel goed hebt uitgebouwd. Eerst beweging en/of het tekenen van het dier. Leuk bedacht!
Door: Leroy de Raad
Geen opmerkingen:
Een reactie posten