Let op!

Let op!
De uitgewerkte opdrachten van beeldend, drama, muziek en de feedback staan onder de verschillende pagina’s.
Bij de labels zijn alleen afbeeldingen te vinden, dus niet de hele opdracht.

Dit ben ik!

Dit ben ik!
Ik ben Iris Wessels. Ik ben 17 jaar en studeer Pabo in Amersfoort aan de HU. Ik heb mijn Havo diploma aan het Erfgooiers College in Huizen gehaald. Mijn hobby's zijn zingen, tekenen en varen.

Beeldende vorming
Op mijn middelbare school heb ik het vak Kunst gehad. Hier heb ik met verschillende materialen, zoals verf, houtskool, krijt en inkt gewerkt. Ook heb ik kunstgeschiedenis gehad, van de Renaissance tot de verschillende kunststromingen in de 20ste eeuw.

Drama
Op mijn basisschool heb ik
meegedaan aan de eindmusical van groep 8. Hierin speelde ik een kleine rol. Ik vond dit niet erg, omdat ik het eng vond om voor een publiek te staan. Op de middelbare school heb ik het vak drama gehad. In deze lessen herwon ik een beetje mijn zelfvertrouwen, maar durfde nog niet voor de klas een opdracht te presenteren. De laatste jaren heb ik mijn zelfvertrouwen ontwikkeld en daarmee mijn kijk tegen het vak drama. Toen ik op de Pabo te horen kreeg dat we drama kregen als vak, vond ik dit super leuk en had gelijk zin in deze lessen.

Muziek
Met muziek heb ik meer dan met de andere twee vakken.
Ik zing al heel lang en heb nu bijna vijf jaar zangles. Ook heb ik een paar keer per jaar een optreden. Muziek speelt een grote rol in mijn leven, het helpt me ontspannen, mijn zelfvertrouwen op te bouwen en natuurlijk vind ik het leuk om
naar muziek te luisteren.

Feedback

Gegeven feedback


 
Feedbackformulier beeldend onderwijs

 

opdrachtomschrijving: Herfstsfeer

naam maker: Quirine Erftemeijer

naam feedbackgever: Iris Wessels

 

component
beschrijving
1
2
3
4
5
betekenis
Welke betekenis lees jij af aan het beeld? Komt die betekenis overeen met het onderwerp uit de opdracht? Vind je de manier waarop het onderwerp is verbeeld boeiend, verrassend?
Ik zie als betekenis bij dit schilderij een boom die aan de rand van een dicht bos staat. Dat zie ik doordat de achtergrond met verschillende kleuren is geverfd. Dit komt overeen met de opdracht. Ik vind het beeld boeiend, vanwege de dieptewerking. De boom aan de linkerkant staat voorin het beeld (op de voorgrond) en een andere boom met struik staan achterin het beeld, met de bedoeling dat ze verder weg staan. Dit vind ik erg goed gelukt.
 
 
 
 
 
 
 
vorm
Zijn de beeldaspecten, zoals beschreven in de opdracht, toegepast?
Waar in het werk is dat goed te zien?
Veel beeldaspecten worden besproken: licht, kleur, compositie en diepte. Het licht is mooi te zien in de gevallen bladeren voor de struik. Deze zijn iets lichter geschilderd dan de rest en dit geeft een mooi lichteffect aan het schilderij. Ook kleur is goed uit de verf gekomen. Dit zie ik in de bomen, die allebei een verschillende kleur hebben. De compositie is harmonieus en straalt rust uit. Dit gevoel geeft een bos mij. De diepte is goed gelukt, vooral omdat de boom aan de linkerkant groter is dan de boom aan de rechterkant.
 
 
 
 
 
 
 
 
materie
Is er gewerkt met het materiaal dat in de opdracht is beschreven?
Ja, er is gewerkt met de materialen die er in de opdracht beschreven staan.
 
 
 
 
 
 
 
 
beschouwing
Kun je zien welke beelden gebruikt zijn ter inspiratie? Waar in het beeld of in het proces zie je dat?
In het schilderij zie je duidelijk dat de foto’s als inspiratiebron zijn gebruikt. Duidelijk is de boom met het eekhoorntjesbrood en de struik met de dode boom daarachter.
 
 
 
 
 
 
 
werkwijze
Beschrijf hoe het materiaal en de techniek is toegepast (bijvoorbeeld: secuur, met flair, grof, slordig, verfijnd, met veel variatie enz.) Geef ook aan waar je dat in het beeld goed terugziet.
De techniek is goed toegepast. Er is met vegen geschilderd, hierdoor wordt het bos op de achtergrond bewegelijk en krijgen de bomen structuur.
 
 
 
 
 
onderzoek
Als je naar het product en het proces kijkt, wat vind je dan van de keuzes die gemaakt zijn? Welke keuzes vind je boeiend of verrassend? Welke keuzes vind je alledaags? Leg ook uit waarom.
Er is helaas geen beeldmateriaal van het proces. Ik vind de keuze voor de kleur van de boom aan de linkerkant verrassend, omdat ik zelf niet zou hebben gekozen voor een donkere kleur grijs. Hierdoor kan een boom al gauw dood lijken.
 
 
 
 
 
 
 
 
eindoordeel:
 
 
tips en tops
 
 
 
Geef tips en tops en beargumenteer ze vanuit bovenstaande beschrijvingen.
Tip: probeer meer structuur aan te brengen in de bomen en de grond.
Top: de licht inval vanuit de achtergrond. Ik vind het goed hoe je het licht heb verwerkt op de grond.
 


 
Feedbackformulier drama
 
Feedbackformulier Instructiefilm BP 1.1.1. Kunstvaardig
Jouw naam is: Iris Wessels
Ik heb een instructiefilm bekeken met de werkvorm:
Dans
Deze film is gemaakt door de volgende studenten:
Soumaya Ben Haddou, Iris Meijer, Nur Ates, Jessica Roodbol en Yeliz Yilmaz 1C
De film is een goed middel om aankomende leerkrachten te ondersteunen bij het aanbieden van een dans werkvorm voor een bovenbouwgroep van 25 – 30 leerlingen
Onvoldoende
Voldoende
Goed
X
Motivatie:
na het bekijken van dit filmpje kan een aankomend leerkracht de werkvorm dans uitvoeren.  
Duidelijk wordt hoe een aankomende leerkracht deze dans werkvorm aan kan bieden aan een bovenbouw klas van het basisonderwijs: Een leek zou door de getoonde stappen te volgen tot een dergelijke uitvoering van de werkvorm moeten kunnen komen
Onvoldoende
Voldoende
Goed
X
Motivatie:
de uitleg is helder en kort, zodat er geen verwarringen kan ontstaan over de te volgen stappen.
In de film is de onderstaande informatie verwerkt:
  • De naam van de werkvorm, met een korte toelichting van de werkvorm
  • Mogelijke lesdoelen  (zie dramadoelstellingen H2.2 van het dramaboek ‘Kijk op Spel’)
  • Welke bron is gekozen n.a.v. het thema van de Kinderboekenweek van dit jaar
  • Hoe deze bron is verwerkt in de uitvoering van de werkvorm
  • Welke voorbereidingen er nodig zijn om deze werkvorm met 25 – 30 leerlingen uit te voeren
Onvoldoende
 
 
 
Voldoende
 
 
 
 
 
X
 
 
 
 
 
 
 
X
Goed
 
 
X
 
 
 
 
 
X
 
 
X
 
Motivatie:
In de film is de onderstaande informatie verwerkt
  • Wie welke productierol op zich heeft genomen.
  • De datum
  • Het doel van de film (Beroepsproduct 1.1.1 Drama)
  • De naam van de Hogeschool.
Onvoldoende
Voldoende
 
 
X
Goed
 
 
 
 
X
 
 
X
Motivatie:
Er staat niet wie wat heeft gedaan, maar duidelijk is er één stem te horen tijdens het filmpje. Zowel de datum als de Hogeschool worden genoemd.
Alle deelnemers van een subgroep zijn zichtbaar aanwezig in de film en spelen een rol. 
Onvoldoende
Voldoende
Goed
X
Motivatie:
Iedereen is duidelijk te zien in het filmpje, al staan sommige op de achtergrond.
In de instructiefilm zijn de volgende ‘scenes’ te herkennen:
  • De werkvorm-in-werking-scene
Studenten laten de werkvorm zien, zoals deze na de voorbereiding en oefening, in de klas uitgevoerd kan worden.
  • De detail-scenes
In een aantal heel korte scenes, laat steeds een detail zien waar je bij de uitvoering van de werkvorm in een bovenbouwgroep, op moet letten. Zie het boek ‘Kijk op Spel’ voor deze informatie.
Onvoldoende
Voldoende
Goed
 
 
X
 
 
 
 
 
X
Motivatie:
Er worden scenes getoond die zowel de werkvormen als een paar detail scenes weergeven.
De film heeft een prettig tempo en is boeiend, prikkelend voor de doelgroep.
Onvoldoende
Voldoende
Goed
X
Motivatie:
De film duurt niet te lang en het is wel prettig dat er stukjes worden getoond zonder tekst.
Op de instructiefilm heeft de student middels een quadblogsessie van medestudenten commentaar ontvangen en verwerkt. Het commentaar wordt geschreven op basis van de bovenstaande punten.
 Het geeft een prettige structuur als het beeld stilstaat wanneer er gesproken wordt en dat er niet gesproken wordt als het beeld beweegt.
Motivatie:
De film duurt tussen de 4 en 5  minuten.
Ja
 

 





























































































Feedback muziek, luisteropdracht

 Voor: Leroy de Raad

De opbouw van de opdracht ziet er goed uit. Je beschrijft goed hoe de klank tot zijn recht komt en welke rol de trompet speelt, ten opzichte van het orkest. Het is goed dat je de akkoorden erbij zet, dit geeft voor jezelf overzicht. De vragen zou ik voor je het fragment gaat afspelen noemen, zodat de kinderen weten waar ze naar moeten luisteren en daarna met ze bespreken. Het bewegingsdeel vind ik erg verassend en een mooie afwisseling voor de hele tijd luisteren. Het is goed dat je de instrumenten op het bord schrijft en langs loopt. Wat je ook kan doen is de eerste keer de kinderen laten luisteren en dat zij de instrumenten noemen die in het muziekstuk voorkomen. Dit gaat meer in op het doel van het herkennen van de verschillende instrumenten. Zoals je al beschrijft is het handig om het muziekstuk in delen te luisteren in plaats van in één keer het hele stuk.

Door Iris Wessels
 

Ontvangen feedback


Feedbackformulier beeldend onderwijs

 

opdrachtomschrijving: Herfstsfeer

naam maker: Iris Wessels

naam feedbackgever: Quirine Erftemeijer

 


component
beschrijving
1
2
3
4
5
betekenis
Welke betekenis lees jij af aan het beeld? Komt die betekenis overeen met het onderwerp uit de opdracht? Vind je de manier waarop het onderwerp is verbeeld boeiend, verrassend?
De betekenis die ik bij het beeld zie is een herfstbos dat steeds meer in de herfstsfeer komt. Dit is te zien aan het pad dat steeds lichter van kleur wordt. Dit komt overeen met het onderwerp uit de opdracht. Ik vind de manier waarop het onderwerp verbeeld is boeiend, omdat het mooi laat zien hoe de herfst ontstaat. Het gaat van vel rode en oranje kleuren naar geel en dan ‘vallen de blaadjes van de bomen en dan is er geen kleur meer’. Hier is het water die de kleur rood, oranje en geel heeft. Dit zie ik als een soort weerspiegeling van de bomen in het water.
 
 
 
 
 
 
vorm
Zijn de beeldaspecten, zoals beschreven in de opdracht, toegepast?
Waar in het werk is dat goed te zien?
Er zijn beeldaspecten toegepast. Niet allemaal. Namelijk licht, kleur en ruimte.
Diepte is aangegeven; de grote van de bomen op de voorgrond en achtergrond. Dit is goed te zien.
Overlapping; dit vind ik niet zo goed zichtbaar.
Afsnijding; dit is goed te zien, de bomen worden afgesneden door het einde van het blad.
 
 
 
 
 
 
materie
Is er gewerkt met het materiaal dat in de opdracht is beschreven?
Er is gewerkt met de materialen die in de opdracht beschreven staan.
 
 
 
 
 
 
beschouwing
Kun je zien welke beelden gebruikt zijn ter inspiratie? Waar in het beeld of in het proces zie je dat?
Ja, de afbeelding laat zien dat zij deze als inspiratiebron heeft gebruikt. In het beeld zie je dat aan het stenen muurtje en aan het riviertje.
 
 
 
 
 
 
werkwijze
Beschrijf hoe het materiaal en de techniek is toegepast (bijvoorbeeld: secuur, met flair, grof, slordig, verfijnd, met veel variatie enz.) Geef ook aan waar je dat in het beeld goed terugziet.
Pointillisme is gebruikt. Dit is een verfijnde stip manier om verf op een papier te krijgen. Er is in lijnen geschilderd. Eerst een bosje, dan een muurtje, dan gras, dan rivier. Dit maakt het niet helemaal een geheel. De kleuren zijn niet helemaal realistisch. Dit hoefde ook niet. Door de felheid van de kleur van de rivier is het interessant.
 
 
 
 
 
 
onderzoek
Als je naar het product en het proces kijkt, wat vind je dan van de keuzes die gemaakt zijn? Welke keuzes vind je boeiend of verrassend? Welke keuzes vind je alledaags? Leg ook uit waarom.
Ik vind de keuze van het kleurgebruik niet helemaal mijn ding. Dit komt doordat er niet veel realistische kleuren zijn gebruikt die je in een park meestal ziet. Een verrassende keuze vind ik de rode, oranje en gele kleuren van de rivier. Hoe de bomen geschilderd zijn, vind ik alledaags. Dit vind ik omdat jonge kinderen altijd een boom zo tekenen.
 
 
 
 
 
 
 
eindoordeel:
 
 
tips en tops
 
 
 
Geef tips en tops en beargumenteer ze vanuit bovenstaande beschrijvingen.
Tip: Maak van een schilderij meer 1 geheel. Dus minder in lijnen schilderen of laat deze goed in elkaar overlopen.
Top: De uitspringende kleuren van de rivier, rood, oranje en geel. Dit verwacht je niet bij een rivier.
 

 
Feedbackformulier drama


Feedbackformulier Instructiefilm BP 1.1.1. Kunstvaardig
Jouw naam is: Soumaya Ben Haddou
Ik heb een instructiefilm bekeken met de werkvorm:
Combinatiespel
Deze film is gemaakt door de volgende studenten:
 
Leroy, Iris W, Quirine, Boaz, Ursula en Danelle (1c)
De film is een goed middel om aankomende leerkrachten te ondersteunen bij het aanbieden van een drama/dans werkvorm voor een bovenbouwgroep van 25 – 30 leerlingen
Onvoldoende
Voldoende
Goed
Motivatie:
 
 
Het filmpje is erg duidelijk en concreet met voorbeelden uitgelegd.
Duidelijk wordt hoe een aankomende leerkracht deze drama/ dans werkvorm aan kan bieden aan een bovenbouw klas van het basisonderwijs: Een leek zou door de getoonde stappen te volgen tot een dergelijke uitvoering van de werkvorm moeten kunnen komen
Onvoldoende
Voldoende
Goed.
 
Motivatie:
Het is helder en overzichtelijk. 
In de film is de onderstaande informatie verwerkt:
  • De naam van de werkvorm, met een korte toelichting van de werkvorm                                              Ja,  met de vier w’s.
  • Mogelijke lesdoelen  (zie dramadoelstellingen H2.2 van het dramaboek ‘Kijk op Spel’)                     Ja,
  • Welke bron is gekozen n.a.v. het thema van de Kinderboekenweek van dit jaar                                           Nee,
  • Hoe deze bron is verwerkt in de uitvoering van de werkvorm  Ja, 
  • Welke voorbereidingen er nodig zijn om deze werkvorm met 25 – 30 leerlingen uit te voeren                    Ja, je ziet de verschillende materialen die ze gebruiken.  
Onvoldoende
Voldoende

goed
Motivatie:
Redelijk voldoende, ik miste alleen de bron. Het thema van de Kinderboekenweek moest namelijk in verwerkt worden.  

Maar het ziet er keurig uit! 
 
 
 
In de film is de onderstaande informatie verwerkt
  • Wie welke productierol op zich heeft genomen.
  • De datum
  • Het doel van de film (Beroepsproduct 1.1.1 Drama)
  • De naam van de Hogeschool.
Onvoldoende
Voldoende

goed
Motivatie:
Redelijk voldoende,

ik miste alleen het lesdoel van de film.
 
Alle deelnemers van een subgroep zijn zichtbaar aanwezig in de film en spelen een rol. 
Onvoldoende
Voldoende
goed
Motivatie:
 
 
Alle studenten zijn zichtbaar aanwezig in de film en spelen daarbij ook een rol.
In de instructiefilm zijn de volgende ‘scenes’ te herkennen:
  • De werkvorm-in-werking-scene
Studenten laten de werkvorm zien, zoals deze na de voorbereiding en oefening, in de klas uitgevoerd kan worden.     Ja
  • De detail-scenes
In een aantal heel korte scenes, laat steeds een detail zien waar je bij de uitvoering van de werkvorm in een bovenbouwgroep, op moet letten. Zie het boek ‘Kijk op Spel’ voor deze informatie.  
 
Ja/nee
Onvoldoende
Voldoende, de details waar je op moet letten mochten wat uitgebreider zijn.
goed
Motivatie:
 
 
 
De film heeft een prettig tempo en is boeiend, prikkelend voor de doelgroep.
Onvoldoende
Voldoende
Goed.

Het is erg afwisselend. En dat maakt het juist leuk om  naar te kijken.
Motivatie:
 
Op de instructiefilm heeft de student middels een quadblogsessie van medestudenten commentaar ontvangen en verwerkt. Het commentaar wordt geschreven op basis van de bovenstaande punten.
Het filmpje ziet er keurig uit. Mijn complimenten.
 
Motivatie:
 
De film duurt tussen de 4 en 5  minuten.
Ja/nee Helaas duurt de film tien minuten. Dat is wel erg lang. 
 
 
 
 
Feedback muziek, luisteropdracht
 
Voor: Iris Wessels
 
Je hebt heel goed eerst de delen van jou geluidsfragment uitgelegd en wat er in voorkomt. Goed de stappen gevolgd voor dat stuk. Verder heb je de goede keuze gemaakt in welke domeinen je bij dit fragment gebruikt, de leerlingen zouden dit geweldig vinden. Alleen probeer aan te geven hoe de kinderen toonhoogtes moeten kunnen herkennen, als je dit concreter beschrijft haalt dat veel vraagtekens weg, want kinderen en soms nog gevorderde muzikanten vinden het lastig om de hoogtes te bepalen, daarvoor is absoluut gehoor nodig. Verder ziet het er erg goed uit vooral dat je het creatieve deel goed hebt uitgebouwd. Eerst beweging en/of het tekenen van het dier. Leuk bedacht!
 
Door: Leroy de Raad​

Geen opmerkingen:

Een reactie posten